09122570758

 

09122570758

 
جستجو

کارکرد ها و اجزای سیستم BMS

کارکرد ها و اجزای سیستم BMS

اجزای سیستم BMS :

 

در حال حاضر سیستم های یکپارچه BMS در ساختمان های بزرگ ، مجتمع های تجاری و ... کنترل بخش های گوناگونی را برعهده دارند :

 

  •       سیستم روشنایی
  •       سیستم ارتباطی
  •       سیستم های صوتی و تصویری ، تجهیزات اداری
  •       آسانسور و پله برقی
  •       سیستم های امنیتی و حفاظت پیرامون
  •       سیستم های دسترسی ، کنترل تردد و پارکینگ
  •       سیستم هوشمند زمان بندی و اجرای فرامین در ساختمان
  •       سیستم های کنترل پرده ها ، کرکره ها و سایبان ها

 

اجزای BMS و هوشمندسازی ساختمان :

 

سیستم های ارتباطی ، نرم افزارهایی است که برای منترل امکانات گوناگون موجود در ساختمان مورد بهره برداری قرار میگیرند.

این سیستم ها و اجزای گوناگون با توجه به نیاز و خواسته های هر فرد و مشتری متفاوت است و مشتری می تواند به دلخواه آنها را انتخاب کند.

در سیستم های ساختمانی معمولا یک کنترلر با اتصال به حسگرها و فعال سازها ، سنسورها فرآیند پردازش را انجام می دهد. در کل از این سیستم دربیشتر ساختمان ها و مجتمع های بزرگ برای تاسیسات سرمایش و گرمایش ُ روشنایی و کنترل تردد بهره برداری می شود.

این سیستم ها در حالت کلی برای ارتباط با یکدیگر از پروتکل های متعددی بهره میگیرند . پروتکل ها مجموعه قوانینی هستند که نحوه ارتباطات تجهیزات هوشمند را قانونمند می کنند. برای یک ارتباط موثر در یک شبکه هر دو باید از یک پروتکل مشابه استفاده کنند.

 

اجزای خانه هوشمند

رایج ترین اجزای سیستم BMS :

 

1.واحد پردازش و کنترل مرکزی : این واحد مهم ترین بخش این سیستم می باشد که در اصل واحد کنترل مرکزی هسته مرکزی این اجزا است. در بعضی از موارد می توان از یک کامپیوتر به جای سیستم کنترل استفاده کرد. سیستم کنترل شامل واحد پردازنده ، کنترل های اصلی و سیستم رابط است که با یکدیگر در ارتباط هستند. روش های برقراری ارتباط نیز از طریق خطوط برق و یا خطوط تلفنی است. این دستگاه وظیفه هماهنگی تجهیزات را بر اساس برنامه ای که کاربران به آن می دهند برعهده دارد.

2. پروتکل ارتباطی : این بخش وظیفه ارتباط بین اجزای مختلف این سیستم را برعهده دارد. این خطوط از تمامی اجزای BMSعبور می کند و امکان ارسال اطلاعات را ایجاد می نماید. این خطوط ارتباطی می توانند به شکل های مختلفی مانند سیم های برق و یا حتی به صورت امواج بیسیم باشند.

3. نقاط دسترسی و کنترل کننده : این بخش شامل نمایشگرهای همراه با صفحه کلید یا نمایشگرهای لمسی است که از قابلیت نمایش اطلاعات و کنترل بخش های گوناگون ساختمان مانند دما ، وضعیت تجهیزات و ... برخوردار است. این بخش توانایی محدود تری نسبت به سیستم کنترل مرکزی دارد.

4.حسگرها : با توجه به نیازهای مورد نظر سنسورهای گوناگونی را می توان در نقاط مختلف نصب کرد. انواع سنسورها شامل : سنسور دما ، سنسور نور ، سنسور حرکتی ، سنسور دود ، سنسور شکست ، سنسور شکست شیشه ، سنسور رطوبت سنج و ... که می توانند مشخصات دریافتی را به سیگنال های مورد نظر تبدیل کرده و از طریق خطوط ارتباطی به کنترل مرکزی یا نقاط کنترلی ارسال کنند.

5.تایمرها : این تایمرها برای اجرای مجموعه اقدامات که باید به صورت تکراری و در زمان های مشخص انجام شوند به کار می روند.البته این را نیز بدانید که کنترل مرکزی نیز از این قابلیت برخوردار است.

6.دیمرهای روشنایی : این دیمرها امکان تنظیم نور را با افزایش یا کاهش نور لامپ ها به صورت الکترونیکی فراهم می کنند. با این تجهیزات ُ می توان به همراه سنسور نور ُ سطح نور محیط را کم و یا کم و زیاد شدن نور طبیعی تنظیم کرد.

7. وب سرور : این وسیله امکان دسترسی و کنترل را برای کاربر در هر نقطه ای از دنیا که تحت پوشش شبکه اینترنت قرار دارد فراهم می سازد.

8. پریزها : با بهره گیری از پریزهایی که قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات را از طریق خطوط ارتباطی دارند ، می توان مصرف کننده های متصل به آن ها را خاموش و یا روشن کرد و یا از وضعیت آنها مطلع شد.

9.نرم افزار سیستم : استفاده از نرم افزار به وسیله یک رایانه می تواند یکی از ابزارهای مفید و با انعطاف پذیری بالا برای سیستم BMS باشد . حتی در مواردی این نرم افزار قابلیت هایی به سیستم می دهد که کنترل مرکزی فاقد آن است. مانند گزارش گیری و ثبت رویدادها و نیز ارتباط بصری مناسب با سیستم .

10.رابط کاربری : شامل اجزایی از سیستم شامل ابزارهای الکترونیکی و کلید هوشمندسازی، کلیدلمسی ، پنل هوشمندلمسی و صفحه نمایش هوشمند است.

 

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با خانه هوشمند به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display