09122570758

 

09122570758

 
جستجو

چرا هر خانه ای باید یک سیستم روشنایی داشته باشد؟

چرا هر خانه ای باید یک سیستم روشنایی داشته باشد؟

یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین امکانات در سیستم هوشمند ساختمان، سیستم روشنایی هوشمند می باشد. در مدت زمان دور کنترل روشنایی خانه ها در حد یک رویا بوده اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی به سیستم روشنایی هوشمند مجهز شده ایم.

حال باید این سوال مطرح شود که آیا هزینه های اضافه تر برای سیستم روشنایی توجیه دارد؟

در این مقاله به هوشمند سازی روشنایی و الزام استفاده از آن در خانه می پردازیم.

 

روشنایی هوشمند چیست؟

 

سیستم روشنایی هوشمند این امکان را به شما می دهد که از طریق یک اپلیکیشن بتوانید روشنایی را کنترل کنید. با استفاده از این برنامه ها می توانید شدت نور لامپ را تغییر دهید و اگر لامپ ها LED رنگی هستند می توانید رنگ لامپ ها را نیز تغییر دهید.

به عنوان مثال شما می توانید قبل از وارد شدن به اتاق خواب لامپ ها را روشن کنید و یا حتی بدون هیچ زحمتی تنها با لمس یک دکمه روی گوشی لامپ ها را خاموش کنید.

این سیستم روشنایی حتی در زمانی که شما خانه نیستید نیز برای امنیت و جلوگیری از سرقت می تواند به شما کمک کند. مثلا زمانی که خانه نیستید می توانید از راه دور چراغ ها را روشن کنید و حضور افراد را در خانه شبیه سازی کنید.

 

در حالت کلی دو مدل کنترل روشنایی وجود دارد :

 

روشنایی اتوماتیک :

 

در این مورد روشن و خاموش شدن لامپ ها کاملا به صورت خودکار و هوشمند انجام می شود. این سیستم ها بیشتر برای راهرو ها و راه پله ها کاربرد دارد.

در این روش شما نیازی نیست که لامپ های تمام ساختمان را روشن کنید و انرژی برق زیادی را مصرف کنید بلکه تنها با حضور شخص در نقطه ای خاص لامپ روشن می شود و در زمان خروج پس از چند ثانیه خاموش می شود به همین دلیل در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

 

سیستم روشنایی جدا و متمرکز:

 

این سیستم روشنایی برای مکان هایی کاربرد دارد که فرد در آنجا حضور دارد مانند سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، آشپزخانه و ... .

کنترل روشنایی این مکان ها به وسیله گوشی موبایل قابل کنترل هستند. ساختمان های قدیمی که ساخته می شوند دارای سیستم های نوری بسیاری هستند که به واسطه آن کلید و پریزهای زیادی بر روی دیوارها نصب می شود.

این کار هم زیبایی خانه را می گیرد و هم اگر فردی به جز افراد منزل بخواهد چراغی را روشن و یا خاموش کند باید تمامی کلیدها را امتحان کند و قبل از خروج نیز باید تمام به تمام قسمت خانه سر بزند تا لامپ های آن منطقه را خاموش کند.

 

مزایای انجام سیستم کنترل روشنایی هوشمند چیست؟

 

1.افزایش زیبایی و لوکس شدن خانه

2.کاهش سردرگمی افراد در خاموش و روشن کردن لامپ ها

3.سادگی کار برای همه سنین

4.قابل دسترس بودن از هر نقطه

5. قابلیت کنترل زمانبندی خاص در مکان های اداری و تجاری

 

حال در ادامه به ۵ دلیل برای اضافه کردن سیستم کنترل روشنایی هوشمند می پردازیم.

 

1.در مصرف انرژی صرفه جویی می شود: شاید برای شما بارها اتفاق افتاده باشد که وقتی به خانه برمیگردید شاهد آن باشید که شما و یا همسرتان فراموش کرده اید لامپ ها را خاموش کنید؟ این کار اگر ادامه پیدا کند باعث می شود سر ماه هزینه مصرف برق شما زیاد شود و این امر خوشایند نیست.

اما اگر خانه شما به سیستم روشنایی هوشمند متصل باشد این اتفاق نمی افتد زیرا در این سیستم هم از لامپ های کم مصرف استفاده می شود و هم شما هر جایی که باشید می توانید به وسیله موبایل سیستم روشنایی منزلتان را چک کنید.

2.به وسیله کنترل روشنایی امنیت منزلتان بالا می رود: یکی از مواردی که دزدها به آن توجه می کنند خاموش بودن چراغ منزلتان است. حتی شما وقتی به مسافرت می روید هم اگر لامپ هایتان را روشن بزارید باز روشن بودن دائم نشان از خانه نبودن شماست.

اما شما می توانید با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند، در هنگام مسافرت سیستم روشنایی خانه تان را طوری طراحی کنید که در زمان های مختلف روشن و خاموش شود تا احساس شود که در منزلتان افرادی هستند.

مثلا می توانید ساعت ۹ شب همه چراغ ها را روشن کنید کمی بعد اتاق کودکتان را خاموش کنید و بعد از چند ساعت اتاق نشیمن و سپس اتاق خوابتان را خاموش کنید تا احساس شود شما در خانه هستید.

3.سیستم روشنایی در بلند مدت در هزینه ها صرفه جویی می کند: در سیستم نورپردازی از لام های LED استفاده می شود که به مراتب انرژی کمتری مصرف می کند و دوام بالایی نیز دارد. همچنین علاوه بر عمر طولانی لامپ ها که بین یک تا دو سال است شما در مصرف پول و انرژی نیز صرفه جویی کرده اید و سر ماه قبض کمتری برایتان می آید.

4. سیستم روشنایی هوشمند با صدای خودتان روشنایی خانه را کنترل می کند : در خانه تان اگر سیستم های هوشمند و دستیارهای صوتی دارید می توانید به کمک فرمان صوتی سیستم روشنایی را کنترل کنید.

زمانی که از بیرون می آیید و دستتان پر است می توانید بگویید دستم پر است تا چراغ ها روشن شوند یا بگویید وقت خواب است تا چراغ ها خاموش شوند.

5.با این کار حال روحی شما بهتر می شود: گاهی وقت ها لازم است سیستم روشنایی تان زود خاموش شود و یا نورش کم و یا زیاد شود که در سیستم های عادی این امکان نیست. اما با سیستم های هوشمند این کار امکان پذیر است.

 

مثلا اگر بخوایید یک شب شاعرانه داشته باشید و یا نورها را به سلیقه خود کم و زیاد کنید می توانید از راه استفاده کنید.

 

در آخر این را نیز می گوییم که درست است که سیستم هوشمند هنوز فراگیر نشده و خیلی ها با آن آشنا نیستند اما کم کم همه به این تکنولوژی روی می آورند. اگر امروز خانه ی خود را هوشمند کنید یک گام از بقیه جلوتر هستید.

 

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با خانه هوشمند و سیستم BMS می توانید به مقالات مرتبط مراجعه نمایید تا اطلاعات جامعی از این سیستم و تکنولوژی بدست آورید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display