09122570758

 

09122570758

 
جستجو

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند ساختمان جزو دسته ای از تجهیزات خانه هوشمند می باشد که توانسته آرامش و آسایش زیادی را در خانه ها به وجود آورد.

در ساختمان هایی که این تجهیزات را ندارند تجهیزاتی مانند لوستر ، لامپ های هالوژنی و موارد دیگری وظیفه روشنایی خانه ها را به عهده دارند که توصیه می شود این سیستم از ساختمان ها حذف شود چون معایبی زیادی را به همراه دارد.

مثلا می توان از معایب آن به بالا بردن مصرف انرژی و وجود کلیدهای زیاد برای کنترل کردن آنها بر روی دیوار اشاره کرد. وجود تعداد زیاد کلید و پریز هم زیبایی ساختمان را از بین می برد و هم چون تعداد کلیدها زیاد است نمی توان تشخیص داد کدام کلید برای کدوم چراغ است .

در قدیم هدف از داشتن یک سیستم روشنایی فقط روشن سازی و نوردهی به فضای ساختمان بود. اما با طراحی سیستم روشنایی هوشمند ساختمان های جدید رنگ و بوی ویژه ای گرفته است. به نوعی که توانسته اند راحتی را به همراه داشته باشند.

روشنایی از مواردی است که از هیچ خانه ای نمی تواند جدا شود و هر فردی برای ادامه زندگی راحت تر نیازمند آن می باشد.

همیشه این سوال مطرح می باشد که آیا هزینه ای که برای سیستم های روشنایی صرف می شود توجیه اقتصادی دارد؟

 

روشنایی هوشمند چیست؟

 

روشنایی هوشمند به سیستمی گفته می شود که شما را قادر می سازد تا از طریق یک اپلیکیشن روی موبایل خود شدت نور را کنترل کنید ، آنها را کم و زیاد یا خاموش کنید و حتی اگر نورهای رنگی دارید بتوانید رنگ نورها را نیز تغییر دهید.

مثلا می توانید برای مطالع، خوردن غذا، ورزش، دیدن فیلم و ... تم ها و برنامه های مشخصی برای روشنایی انجام دهید و از طریق لمس یک آیکون این فرمان را عملی کنید.

سیستم روشنایی هوشمند برای افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت منزل شما نیز کاریرد دارد و می توانید زمانی که در خانه نیستید از راه دور به وسیله اس ام اس چراغ های قسمتی از منزل را روشن و حضور افراد را در منزل شبیه سازی کنید.

 

مزایای سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

 

1.سیستم روشنایی علاوه بر رفاه و امنیت باعث زیبایی محیط زندگی و کار هم می شود.

2. براساس مطالعات وجود میزان نور کافی در خواب افراد تاثیر می گذارد.

3.در یک روز آفتابی می توان پرده ها را کنار زد و میزان نور را کاهش داد.

4.همچنین این سیستم به طور چشم گیری به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز تاثیر می گذارد.

5.از هر زاویه و فاصله ای می توان آن را کنترل کرد.

6.افزایش طول عمر تجهیزات

7.کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری

8.کنترل کردن آن برای هر فردی آسان است.

9.برای کنترل همه لامپ ها می توان از سیستم سناریوسازی استفاده کرد.

10. امکان تنظیم زمان بندی خاص برای مدیریت و کنترل سیستم روشنایی وجود دارد.

 

سیستم  روشنایی هوشمند چگونه کار می کند؟

 

سیستم روشنایی هوشمند از طریق یک شبکه عمل می کند که در آن هر لامپ هوشمند به طور بی سیم به نزدیک ترین لامپ وصل می شود. سپس کل این شبکه به روتر یا مسیریاب متصل می شود و دیگر وسیله های شبکه را به لامپ ها وصل می کند و می توان از این طریق آنها را از راه دور نیز کنترل کرد و شما را قادر می سازد حتی در هنگامی که خانه نیستید روشنایی منزلتان را تنظیم کنید.

 

سیستم روشنایی هوشمند

مدیریت سیستم روشنایی هوشمند به چه صورت می باشد؟

 

چند روش برای کنترل سیستم های روشنایی هوشمند وجود دارند :

 

1.سیستم روشنایی دستی

2.سیستم روشنایی اتوماتیک

3.سیستم روشنایی زمان بندی شده

4.روشنایی هوشمند تشخیص حضور

هر کدام از این روش ها مدیریت و کنترل متفاوتی دارند.

 

سیستم روشنایی دستی :

این روش جز ساده ترین روش هاست . در این روش روشن و خاموش کردن چراغ ها تنها با یک کلید انجام می شود. عملکرد کلیدهای قدیمی با نوع هوشمند آن متفاوت است. این تفاوت در آن است که در نوع هوشمند عملکرد به صورت لمسی است.

 

سیستم روشنایی اتوماتیک :

در سیستم های روشنایی اتوماتیک همه چیز توسط یک لوکس متر کنترل می گردد. این سنسورها در محیط های مختلف نصب می گرددو سپس با کمک آن میزان شدت روشنایی اندازه گرفته می شود و سپس تصمیم به روشن ماندن چراغ خواهد شد.

 

سیستم روشنایی زمان بندی شده :

این سیستم روشنایی از سناریوهای مختلفی پشتیبانی می کند و از بهترین روش ها برای کنترل شدت روشنایی است. این روش برای زمانی استفاده می شود که می خواهیم مکانی برای مدت زمان مشخصی روشن باشد .

از این سیستم در بنرهای تبلیغاتی که در شبانه روز برای مدتی روشن هستند می توان مشاهده کرد.

 

این نوع روشنایی در مکان هایی با رفت و آمد های زیاد استفاده می شود مانند راه روها ، راه پله ها، پارکینگ ها و ... اشاره کرد.

در روش تشخیص حضور ، سنسورهایی وجود دارد که به حرکت و یا حضور و رفت و آمد افراد واکنش نشان می دهد و اگر فردی در این راه روها باشد سنسورها فرمان روشنایی را می دهند و برای مدتی روشن می مانند . این روش کارآمدترین روش روشنایی هوشمند می باشد.

 

قیمت سیستم روشنایی هوشمند چقدر است؟

 

معمولا از سیستم های روشنایی هوشمند زمانی استفاده می شود که ساختمان تازه تاسیس باشد. البته برای خانه های سنتی نیز استفاده می شود اما سختی های مربوط به خود را نیز دارد زیرا سیستم برق کاری آن بسیار متفاوت و قدیمی است.

معمولا همه افراد تمایل دارند که از این تکنولوژی استفاده کنند اما تصور می کنند که این فرآیند هزینه های زیادی را در بر دارد در حالی که سیستم روشنایی هوشمند بر خلاف تصور هزینه زیادی در بر ندارد و اگر شرایطی مثل هدر رفتن انرژی و مصرف بالای برق را در نظر بگیریم متوجه می شویم که این کار یک سرمایه گذاری محسوب می شود.

 

کلام آخر:

 

درست است که هنوز هوشمندسازی خانه ها معمول نشده است اما همه افراد کم کم به مزایای آن پی میبرند . اگر امروز خانه ی خود را هوشمند کنید یک گام جلوتر از دیگران خواهید بود.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display