09122570758

 

09122570758

 
جستجو

راهبند چیست و چه کاربردی دارد و تعمیر آن به چه صورت انجام می شود؟

راهبند چیست و چه کاربردی دارد و تعمیر آن به چه صورت انجام می شود؟

ما در این مقاله به این می پردازیم که راهبند چیست و چه کاربردهایی دارد.

مسلما شما در زندگی روزمره خود این وسیله را دیده اید مثلا اگر با ماشین شخصی خود به محیط های بیمارستان یا کارگاهی وارد شده باشید احتمالا یک توقف کوچک در ابتدای ورود خود داشته اید تا اهرمی فلزی بالا برود و به شما اجازه ورود داده شود.

راهبندها دستگاه هایی هستند که در اماکنی مانند ورودی پارکینگ ها، ورودی مراکز اداری، ایستگاه های مترو و ... برای مسدود کردن مسیر و کنترل عبور و مرور افراد مورد استفاده قرار میگیرد.

راهبندها وسیله هایی هستند که از یک بدنه، میله، سیستم متحرک، فنر تعادل و مرکز کنترل می باشد.

 

چرا وجود راهبند اهمیت بالایی دارد؟

 

اگر در ورودی ها راهبند وجود نداشته باشد افراد می توانند به سادگی و بدون هیچ مجوزی وارد ملک یا محل خصوصی شما شوند که این موضوع از نظر امنیتی نیز درست نیست .

اما با وجود راهبند فرد می تواند می تواند ماشین مورد نظر را بازرسی کند و در صورت تایید به آن اجازه ورود می دهد ولی چنان چه ماشین مشکوک بود فرد می تواند مانع از عبور آن شود.

تا اینجا متوجه شدیم که راهبند برای ایجاد یک فضای ایمن و امنیتی می تواند بسیار مهم باشد .

اما برخی از راهبندها هستند که اتوماتیک هستند و تنها با یک توقف کوچک باز می شوند و جنبه امنیتی ندارد این راهبندها بیشتر در جاهایی کاربرد دارد که جنبه امنیتی ندارند و فقط به عنوان یک مانع کاربرد دارد.

به چه نکاتی باید در هنگام خرید راهبند توجه کرد؟

1.طول بوم راهبند اتوماتیک

2.سرعت حرکت راهبند اتوماتیک

3.میزان ولتاژ منبع تغذیه راهبند اتوماتیک

4.میزان تردد در طول روز راهبند اتوماتیک

5.توان موتور و گشتاور نیرو راهبند اتوماتیک

6. کلید خلاص کن دستی و باتری بک آپ برای پشتیبانی از سیستم در حالت قطع برق راهبند اتوماتیک

 

اجزای اصلی راهبندها کدام اند ؟

 

1.بدنه : به جعبه ی استوانه ای شکلی گفته می شود که تجهیزات در آنها قرار میگیرد.

2.بازو : دسته ی راهبند در اصل مانع اصلی از ورود و خروج وسایل نقلیه می باشد.

3.سیستم محرک: این سیستم یک موتور به همراه پمپ در راهبند های الکتروهیدرولیکی و در راهبندهای الکترومکانیکی یک موتور به همراه گیربکس می باشد.

4.فنر تعادل : این فنرها در راهبندهای الکترومکانیکی جهت کمک به موتور برای بالا بردن بازو استفاده می شود.

5.مرکز کنترل : این مرکز در اتاق نگهبانی قرار میگیرد و جهت کنترل حرکت راهبند مورد استفاده قرار میگیرد.

 

راهبند اتوماتیک هیدرولیک چیست؟

 

سیستم های محرک در این راهبندها شامل پمپ روغن، یک موتور الکتریکی، محفظه روغن و سیلندر هیدرولیک است.

پمپ روغن با روشن شدن موتور شروع به کار می کند و روغن را با فشار زیاد از مخزن خارج می کند و وارد سیلندر هیدرولیک می نماید.

با وارد و خارج شدن روغن در سیلندر ، پیستون داخل آن به طرف بالا و پایین کار خود را آغاز می کند.

به این ترتیب حرکت پیستون داخل سیلندر به میله راهبند منتقل می شود و قدرت مورد نیاز را برای حرکت آن تامین می کند.

 

راهبندهای امروزی چه ویژگی هایی دارد؟

 

امروزه راهبند ها داری یک دوربین مدار بسته هستند که به صورت پیوسته و مداوم در حال ثبت و ضبط فیلم و تصویربرداری افرادی هستند که منتظر ورود به محل مورد نظرشان می باشند.

اولین مزیتی که این دوربین ها دارند این است که تمامی پلاک ها ثبت می شود و همچنین تصویر صورت راننده و سرنشینان نیز ضبط می گردد که در صورت بروز هرگونه مشکل بتوان با چک کردن فیلم ها سند و مدرکی برای اثبات جرم داشته باشند.

در ابتدای امر که راهبندها به وجود آمدند برقی نبودند و به صورت دستی جابه جا می شدند که در زمان خود از کارایی خوبی برخوردار بودند.

اما در نسل جدید از تجهیزات نوینی بهره گرفته اند که کار را بسیار راحت تر کرده اند . لوله ای که بالا و پایین می رود دیگر فلزی نیست و از پلاستیک های فشرده و مقاوم و یا از آلیاژهای فلزی سبک ساخته شده است که مناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی است و در گرما و تابش مستقیم آفتاب آسیب نمی بیند.

 

انواع راهبندها کدام اند؟

 

1. راهبند از نوع آکاردئونی : راهبندهایی که به صورت آکاردئونی هستند و در آنها بازوی افقی وجود ندارد و به شکل آکاردئون باز و بسته می شود. از ورق های آهن ساخته شده اند و برای امنیت از چشم مادون قرمز در آنها استفاده شده است.

2.راهبند مخصوص پارکینگ : در زمان های قدیم برای کنترل ورود و خروج اتومبیل ها از زنجیرهای پلاستیکی استفاده می شود. اما امروزه راهبندهای مخصوص پارکینگ وارد بازار شده است که از آنها برای پارکینگ های بزرگ استفاده می شود.

3.راهبند های کنترلی : راهبندهایی که با نیروی فیزیکی عملیات باز و بسته شدن را انجام می دهند و با استفاده از ریموت کنترل از راه دور به صورت اتوماتیک کار می کنند و نیازی به اعمال نیروی فیزیکی ندارند.

4.راهبند بازویی شکل : راهبند بازویی از یک موتور گیربکس ساخته شده که با سرعت بالایی باز و بسته می شود و یک راهبند پرطرفدار در پارکینگ های طبقاتی و ادارات دولتی محسوب می شوند.

5.راهبند اهرمی : از عمومی ترین راهبندهاست که اصلی ترین مورد استفاده آن قیمت پایین آن می باشد که باعث شده تا از دیگر راهبندها کاربرد بیشتری داشته باشد.

6.راهبند ستونی : این راهبندها به شکل استوانه هستند و در داخل زمین نصب می شوند و برای جلوگیری از ورود و خروج از زمین بیرون می آیند و همانند یک مانع عمل می کنند. این راهبندها جز گران ترین راهبندها محسوب می شوند.

تعمیر و نگهداری از راهبندها به چه صورت انجام می شود؟

تعمیر راهبند اتوماتیک نقش مهمی در کنترل و نظارت تردد بازی می کند. تعمیر راهبند ها انواع مختلفی دارد مانند تعمیر راهبند ستونی ، تعمیر راهبند میله ای ، تعمیر راهبند اتوماتیک ، تعمیر راهبند صفحه ای، تعمیر راهبند برقی، تعمیر راهبند پارکینگ و...

با توجه به قسمت های مختلفی که در راهبندها استفاده می شود تعمیر راهبند برقی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

 

حتما برای تعمیر راهبند ها خود با یک متخصص تماس بگیرید تا آنها بتوانند در سریع ترین زمان مشکل پیش آمده را برآورده کنند . تعمیر کنندگان ما در تسنیم همراه شما هستند می توانید برای تعمیر راهبند خود با شماره تماس  ۰۹۱۲۳۴۹۸۶۶۶ تماس حاصل فرمایید.

 

انصراف از نظر
نظرات
1399/09/16 00:58
https://www.leso.ir/automatic-barrier/parking-automatic-barrier.aspx
فیلترها
Sort
display