09122570758

 

09122570758

 
جستجو

دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته

دوربین های مداربسته , دوربین هایی هستند که امروزه در اماکن و فضاهای مختلف با انواعی از آنها روبرو می شویم. دوربین مداربسته جهت ضبط و ثبت آنچه اتفاق می افتد, استفاده می شود. امروزه از مهمترین وسایل و ضروری ترین عامل امنیت در اماکن, دوربین مداربسته می باشد. معادل کلمه دوربین مداربسته در زبان انگلیسی closet circuit television می باشد که به طور خلاصه و اختصار از آن با cctv یاد می شود.

دوربین های مداربسته در جای مشخص و ثابتی از یک محل نصب شده و تنظیم می شود؛ و اطلاعاتی از قبیل فیلم و عکس را به همراه صدا برای محل هایی دیگر ارسال می کند. امروزه در سرتاسر دنیا از این محصول بی نظیر برای امنیت و آسایش خاطر در منزل, ادارات, بانک ها, کارخانه ها و ... استفاده می شود. در این مقاله به شما همه چیز را درباره دوربین های مداربسته معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه دوربین مداربسته :


نخستین سیستم مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های v2 نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام "والتر بروچ" مسئول نصب این سیستم بود. در آمریکا اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال 1949 مربوط به محصولی با نام "وریکون" بود که در تبلیغات گفته میشد به مجوز دولتی نیازی ندارد.

از آن پس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک ها بکار گرفته شد و خیلی زود روی موشک ها نصب شد تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کرد.

دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین های مدار بسته، دوربین هایی هستند که در محل مورد نظر نصب میشوند و تصاویر را پس از ضبط کامل به یک یا چند محل ارسال میکنند. همانطور که میدانید در اماکن پر رفت آمدی مثل مراکز خرید و فرودگاه ها، این نوع دوربین ها کاربرد بسیار زیادی دارد و در شرایط فعلی تضمین امنیت این نوع اماکن بدون این دوربین ها، امری غیر ممکن به نظر میرسد.

 

انواع دوربین مداربسته :

دوربین مداربسته از نظر ساختار فیزیکی و شکل ظاهری، نوع و محل کاربرد، نحوه تولید و انتقال تصویر، مشخصات فنی و بسیاری موارد دیگر، دارای مدل‌های بسیار متنوعی هستند اما در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دسته‌بندی دوربین‌های مداربسته را به دو گونه دوربین‌های آنالوگ و دوربین‌های دیجیتال یا IP (آی پی) تقسیم می‌کنند.

دوربین آنالوگ تصویر را از طریق سیگنال ویدئویی منتقل کند. دوربین مداربسته آنالوگ از بدنه (housing)، لنز، کارت آنالیز و تولید تصویر و کابل ارتباطی تشکیل شده است.
دوربین دیجیتال (IP) ساختاری کلی مانند دوربین آنالوگ دارد و تنها تفاوت در بخش پردازنده است، در این نوع دوربین‌ها پردازنده به جای تولید سیگنال ویدئویی، تصاویر با فرمت‌ها دیجیتالی استاندارد همچون MJPEG یا ۲۶۴ و یا MPEG4 تولید می‌کند.

این گونه دوربین‌ها از نظر انتقال تصاویر به دو نوع بی سیم و با سیم و از نظر محل استفاده به محیط داخلی و محیط بیرونی دسته‌بندی می‌شود.

از نظر شکل ظاهری و نوع کاربرد هم دوربین‌های مداربسته به دوربین مداربسته دام (Dome)،  لامپی، گردان PTZ، باکس (Box)، C-mount، بولت (Bullet)، هایک ویژن، حرارتی، صنعتی و مخفی تقسیم می‌شود.

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین های مداربسته از نظر فرمت و بستر ارتباطی کدامند؟

صرف نظر از ظاهر دوربینها ، از نظر فرمت و سیستم ارتباطی دوربینهای مداربسته به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند

1- دوربین های تحت شبکه IP

حرفه ای ترین و با کیفیت ترین دوربین های حال حاضر در بازار دوربینهای IP هستند. این دوربین ها از طریق کابل شبکه به دستگاه ضبط تصاویر متصل می شوند و هر دوربین مانند یک کلاینت در شبکه IP می گیرد. معیار سنجش کیفیت آنها نیز MP  مگاپیکسل است.

این دوربین ها قادرند از کلیه مزایای تحت شبکه بودن استفاده کنند به عنوان مثال در جاهایی که کابل کشی زیاد است می توانند نود بندی و سوئیچ بندی شوند و طبق الگوریتم های مختلف در شبکه طراحی و نصب شوند. این دوربینها مناسب اماکن بزرگ و جاهایی می باشند که کیفیت اهمیت زیادی دارد.

2- دوربین های آنالوگ ANALOG

این دوربینها قدیمی ترین نوع دوربین های در بازار هستند که دیگر کمتر کسی از آنها استفاده می کند. بستر ارتباطی آنها کابل کواکسیال RG می باشد و از نظر کیفی با معیار تی وی لاین TV LINE یا TVL سنجیده می شوند.

بنابراین دوربینهایی که در مشخصات آنها عبارت TVL را می بینید آنالوگ هستند. و نویز پذیری بالایی دارند.


3- دوربین های HD

دوربین های HD که اصلاحا آنها را با نوع سیستم کدگذاری آنها نظیر AHD، Turbo HD ، HDCVI و ... نیز می شناسند دوربینهایی هستند که از بستر آنالوگ کابل کواکسیال استفاده می کنند اما سیگنال آنها دیجیتال است به همین دلیل دارای کیفیت مطلوبی هستند .

معیار سنجش کیفیت تصویر این دوربین ها مگاپیکسل است و به دلیل ارزان قیمت بودن آنها و کیفیت بالای آنها نسبت به سیستم های آنالوگ جزو دوربین های پرفروش دنیا محسوب می شوند. دوربینهای اچ دی بیشتر مناسب محیط های خانگی و جاهایی هستند که تعداد دوربین و همچنین متراژ کابل کشی بالا نیست.

 

مقایسهٔ دوربین‌های مداربستهٔ آنالوگ و دیجیتال :

  • کیفیت تصاویر: دوربین‌های دیجیتال، معمولاً کیفیت بالاتری از دوربین‌های آنالوگ دارند.
  • محل ذخیرهٔ تصاویر: تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های مداربستهٔ آنالوگ معمولاً در یک نوار یا کاست ذخیره‌سازی می‌شوند اما تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های دیجیتال بسته به نوع دوربین می‌تواند بر روی هارد دستگاه، کارت‌های حافظه، لوح فشرده یا فضای ابری (Cloud) ذخیره شوند.
  • پردازش تصاویر: گرچه دوربین‌های آنالوگ قابلیت‌های اولیه‌ای در این زمینه دارند اما قابلیت‌های اصلی پردازش تصویر (تشخیص چهره، پلاک خودرو و …) تنها در دوربین‌های دیجیتال در دسترس هستند.
  • قیمت: هزینهٔ دوربین‌های آنالوگ معمولاً پایین‌تر از دوربین‌های دیجیتال است.


انواع دوربین های مداربسته از نظر ظاهر کدامند؟


1- دوربین های بولت (بالت) Bullet :

به دوربینهایی که به صورت استوانه ای شکل یا مکعبی شکل و یا چند وجهی منحنی هستند دوربینهای بولت می گویند. امروزه دوربین های بولت Bullet از نظر طراحی با طرح های مختلفی به بازار عرضه شده اند.

این دوربینها به دلیل پایه دار بود مناسب دیوار هستند گرچه می توان آنها را روی سقف نیز نصب کرد اما بیشتر موارد استفاده آنها برای فضاهای بیرونی و یا فضاهایی است که امکان نصب دوربین روی سقف وجود ندارد.

2- دوربین های مینیازتوری کوچک (مخفی ) :

به دوربین هایی که از نظر ظاهر بسیار کوچک می باشند در حدی که در برخی موارد از آنها به عنوان دوربین مخفی نیز استفاده می شود مینیاتوری یا مینی یا مخفی نیز می گویند. این دوربین ها قابلیت جانمایی در جاهایی را دارند که نیاز است دوربین در دید قرار نگیرد.

شایان ذکر است طی سالهای اخیر نصب این دوربین ها بصورت مخفی تنها با دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح امکان پذیر است و نصب آنها بدون مجوز غیر قانونی بوده و پیگرد و مجازات قانونی را به دنبال خواهد داشت.


3- دوربین های صنعتی Box :

دوربین های مداربسته صنعتی دوربینهایی هستند که از نظر ظاهری به شکل مکعب می باشند و به همین به آنها دوربین های باکس یا جعبه می گویند. این دوربین ها قابلیت نصب لنز دوربین مداربسته را دارند و بیشتر مناسب محیط های صنعتی هستند.

از نظر ظاهر معمولا دیزاین خاصی ندارند و زیبا نیستند. دوربینهای صنعتی یا BOX نیاز به اتصال به پایه مجزا دارند و مناسب جاهایی می باشند که نیازمند تنظیم لنز هستند. نا گفته نماند این دوربین ها قابلیت نصب در کاور را هم دارند که معمولا به آنها کاور صندوقی یا پمپ بنزینی نیز می گویند.

4- دوربین های چشم ماهی Fish Eyes

گونه ای از دوربینها هستند که از نظر ظاهری تقریبا به شکل دوربین های دام می باشند با این تفاوت که طوری طراحی شده اند که قابلیت دید بصورت 360 درجه را دارند.

از آنجا که ماهی قابلیت دیدن محیط اطراف خود را به صورت 360 درجا دارد و می تواند پشت خود را نیز همزمان با روبری خود ببیند به آنها دوربین چشم ماهی یا Fish Eye می گویند. تصویر این دوربین ها به صورت کروی محدب می باشد و می توان روی بخش های مختلف این تصویر کروی زوم کرد.

این دوربین ها بیشتر مناسب مکان هایی هستند که نیاز به دید گستره وسیع می باشد و امکان نصب چند دوربین با جهت های مختلف وجود ندارد. شایان ذکر است دوربینهای مداربسته چشم ماهی برای جاهایی که نیاز به وضوح در جزئیات هست مناسب نمی باشند.


5- دوربین های اسپید دام Speed Dome

دوربین هایی هستند که از نظر ظاهر معمولا به شکل کروی بزرگ با پایه بزرگ هستند. این دوربین ها بزرگترین نوع دوربینهای مداربسته محسوب می شوند و دارای موتور می باشند.

از آنجا که می توان آنها را از راه دور به سمت بالا پایین و چپ و راست چرخواند به آنها دوربینهای چرخشی یا PTZ نیز می گویند. از دیگر قابلیت های آنها می توان به زوم آنها اشاره کرد که قابلیت زوم از راه دور را نیز دارند.

6- دوربین های دام ( سقفی ) Dome

به دوربین هایی که  به صورت نیم کره می باشند دام Dome می گویند. اغلب این دوربینها در فضاهای درونی نصب می شوند و مناسب فضاهای مسقف هستند. به همین دلیل به آنها دوربینهای سقفی نیز گفته می شود.

دوربین مداربسته  

ساختار اصلی دوربین مداربسته :

  • بخش‌های الکترونیکی دوربین: سنسور، بورد اصلی، کانکتور و بورد تغذیه
  • بدنه دوربین: قاب اصلی و قاب پوششی خارجی که نسبت به فضای مورد استفاده آن را انتخاب می‌کنند
  • لنز دوربین: لنزهای دارای قابلیت زوم نوعی از لنزها است که با تغییر فاصله کانونی و بزرگ نمایی دوربین، ثبت دقیق تر تصاویر از نقطه ای خاص را ممکن می‌سازد. هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می‌کند و زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود. این لنزها معمولاً دارای فوکوس خودکار نیز هستند. برخی از دوربین‌های مدار بسته دارای موتور مکانیکی هستند و دارای قابلیت حرکت و تغییر زاویهٔ دید لنز بوده و تغییر منطقهٔ پوشش تصویری دوربین را ممکن می‌کنند.

انواع لنز دوربین‌های مداربسته :

  • لنزهای fix
  • لنزهای fix صنعتی
  • لنزهای (varifocal) فاصله کانونی متغیر
  • لنزهای (motorize) موتور دار
  • لنزهای fix مینی کمرا

راهنمای انتخاب لنز مناسب :


یکی از دغدغه ها هنگام نصب دوربین های مداربسته خصوصا دوربین های صنعتی ،انتخاب نوع لنز مناسب برای محل و هدف مورد نظر است. اینکه چه لنزی را برای زوم و فوکوس روی بخشی خاص از محیط انتخاب کنیم. همانطور که میدانید لنزها در اندازه های متفاوتی در بازار موجودند. که متداولترین آنها لنزهای 4.3 ، 6 ، 8 ، 12 و یا 16 میلیمتری هستند.

دستگاه ضبط تصاویر NVR یا DVR چیست؟

دستگاه ضبط تصاویر سیستم مرکزی ضبط تصاویر دوربین های مداربسته است که در واقع تمامی دوربین ها به آن متصل می شوند. این دستگاه ها قابلیت نصب هارد را دارند و کار ذخیره سازی تصاویر را انجام می دهند. DVR به دستگاه های ضبط تصاویر دوربینهای آنالوگ و اچ دی می گویند.

NVR به دستگاه ضبط تصاویر دوربین های IP می گویند. در هنگام خرید این دستگاه ها باید به پشتیبانی از نوع دوربین ها و کیفیت دوربین ها اشاره کرد. مثلا بعضی از دستگاه ها تنها دوربین های Turbo اچ دی را ساپورت می کنند. بعضی دیگر مثلا تا 2 مگاپیکسل کیفیت را پشتیبانی می کنند ، از طرف دیگر هر دستگاه می تواند معمولا 4، 8، 16،32 یا 64 کانال باشد به معنی که از تعداد مشخصی دوربین پشتیبانی می کند و مواردی از این قبیل.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همچنین می توانید از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

انصراف از نظر
نظرات
1402/02/31 17:13
<a href=http://asildenafil.mom>over the counter viagra walgreens</a> MicroRNA inhibited gene expression through sequence specific interaction with the untranslated region UTR of homologous mRNA 174, 175 and melatonin was proved to regulate microRNA to inhibit tumor angiogenesis
فیلترها
Sort
display