09122570758

 

09122570758

 
جستجو

خانه هوشمند و کودک اوتیسمی

خانه هوشمند و کودک اوتیسمی

کودک اوتیسمی و خانه هوشمند :

شاید زمانی که برای اولین بار ساخت تجهیزات هوشمند به ذهن انسان رسید ، هرگز فکر نمی کردند که تحقق آن می تواند چه کمکی به کودکان مبتلا به اوتیسم بکند .

بیمارس اوتیسم که در در سال های اخیر رواج زیادی داشته است باعث اختلال در ارتباط با دنیای خارج می شود و در زبان فارسی به آن بیماری درخودمانگی نیز گفته می شود که هنوز دلایل ابتلا به آن و رشد زیاد آن در سال های اخیر مشخص نشده است.

این مشکل برای پسر مارک بازرد نماینده شرکت ایتالیایی هم اتفاق افتاد. با توجه به تجربیاتی که او از یک کودک مبتلا به اوتیسم داشت توانست خانه اش را به صورتی مهندسی کند حکه در ان زندگی روزمره پسر سه ساله و نیمه اش را به قدری راحت تر کند.

 

مشکلات کودک اوتیسم برای خود و خانواده اش :

 

پسر مارک ، برادی از بدو تولد و به صورت مادرزادی به بیماری اوتیسم مبتلا بود همچنین او مبتلا به بیماری دیگری به نام آپاراکسیا نیز بود که این بیماری در واقع نوعی اختلال است و باعث می شود که کودک در تکلم و نوع بیان خود با مشکلاتی رو به رو است. به دلیل مبتلای او به این بیماری ها و اختلالات ، تمام کارهای روزانه او باید بر اساس برنامه ، نظم و ترتیب انجام شود و هرنوع تغییر در کارهای روزانه باعث مشکل در سپری شدن آن روز می شود.

او زمانی که می خواست بیدار شود بیداریش به یک بحران تبدیل می شد همه وسایل های دم دستش را پرت می کرد ، صورتش سرخ می شد و گریه می کرد و هر روز خانواده را با این کارها درگیر خود می کرد.

 

هوشمند سازی خانه برای برادی :

 

۳ ماه بعد از همه این مشکلات وضعیت خانه و شرایط برادی کاملا عوض شد. مارک تصمیم گرفت از تجهیزات خانه هوشمند برای ساختن فضایی امن و بهتر برای فرزند اوتیسمی خود استفاده کند. اولین کاری که انجام داد نصب برنامه بیدار باش برای او در اتاقش بود که با این کار اتاق کودکش را هوشمندسازی کرد.

برنامه ای که طبق ساعات تعیین شده وضعیت روشنایی و پخش موسیقی را فراهم می کند. حالا برادی به جای تکرار هر روز تجربیات و مشکلات خود در بیدار شدن ، کم کم با کارتون مورد علاقه خود و با شور و هیجان از خواب بیدار می شود بدون آنکه کسی کنار او باشد.

 

مارک برای پیاده کردن یک اتاق و خانه هوشمند برای پسر مبتلا به اوتیسمش سیستمی برنامه ریزی کرد که در آن :

 

1.با دیدن فیلم مورد علاقه اش در اتاق به خواب فرو می رفت

2.تمام سیستم روشنایی او از بیرون و بدون دخالت شخصی خاموش می شد.

3.آهنگ های درمانی و آرامشبخش در اتاق درمانی برای او پخش می شد.

 

هوشمندسازی خانه برای اوتیسمی ها بر اساس زبان بصری :

 

محققان اوتیسم بر این باورند که تکنولوژی های قدیمی و مدرن در ترکیب با یکدیگر می توانند تا حد زیادی به بهبود توانایی های یک کودک اوتیسمی بیایند. به همین منظور مارک تصمیم گرفت در هوشمندسازی خانه از زبان دیداریو بصری برای آسایش بهتر فرزندش استفاده کند . او علاوه بر تلویزیون یک آیپد را روی یک پایه قرار داد و در دسترس برادی گذاشت.

 

هدف از این کار آن بود که برادی بتواند بیشتر از آنکه بشنود یا از دیگران برنامه ای بگیرد خودش به تنهایی از تلویزیون و آیپد برنامه های روزانه اش را ببیند و انجام دهد.

 

زمان هر کدام که می رسید روی آیپد و تلویزیون به صورت هوشمند نشان داده می شد و او می فهمید که الان نوبت انجام چه کاری است و برای آن آماده می شد.

 

حفظ امنیت کودک مبتلا به اوتیسم در خانه هوشمند :

 

برادی عادت داشت که به صورت پنهانی از خانه خارج شود که این کار امنیت خودش را به خطر می انداخت و هم باعث نگرانی والدینش می شد. به همین دلیل پدرش سیستم امنیتی در خانه نصب کرد که هر زمان او از خانه خارج شد فوری به او اطلاع دهد. این سیستم طراحی شده بر اساس پارامترهای زمانی ، سنسورهای حرکتی و بلندگو در هر اتاق کار گذاشته شده است.

 

انیشتن ، ون گگ ، موتزارت و برادی :

 

این باور وجود دارد که برخی از مغزهای متفکر مبتلا به اوتیسم بوده اند افرادی مانند انیشتن ُ پن گگ و موتزارت . اوتیسمی های قدیم با پیانو و آبرنگ و فیزیک مشغول می شدند امروزه آیپدها داستان را تغییر داده اند.

 

امکانات خانه هوشمند در آینده :

 

برنامه مارک برای شرکتش ساخت اپلیکیشنی بود که قالب های تصویری داشته باشد و فرد با آن بتواند از یک فعالیت وارد فعالیت بعدی شود ، تصمیم گیری کند ، برای کار بعدی آماده شود و روی کاری که در حال کار کردن است تمرکز کند.

 

اوتیسم یک اختلال نوروبیولوژیکی است که روی مهارتهای ارتباطی و توانایی پرورش ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد. همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا درگیر چالشهای رفتاری هستند.

 

اوتیسم تا قبل از دهه هشتاد میلادی بسیار نادر بوده است اما امروزه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری از آن به عنوان بحران برای سلامت عمومی یاد کرده است. امروزه در آمریکا از هر کودک یک مورد اوتیسم گزارش شده است. البته در مورد پسران این آمار تکان دهنده تر است . از هر ۷۰ کودک پسر در آمریکا یک نفر مبتلا به اوتیسم گزارش شده است.

ابتلا به اوتیسم در دو دهه گذشته ۶۰۰٪‌ افزایش داشته است. بیماری ای که هم علت و هم درمان آن به صورت یک راز باقی مانده است. امروزه خانه هوشمند کمک زیادی به افراد مبتلا به این بیماری کرده است.

 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display