09122570758

 

09122570758

 
جستجو

جک پارکینگی چیست؟

جک پارکینگی چیست؟

جک پارکینگی , جک برقی درب یا جک درب ریموت کنترلی؛ نام های متفاوتی است که به این وسیله کاربردی و مفید می دهند. جک پارکینگی وسیله ای برای آسان کردن زندگی و رفاه بیشتر مردم است. این وسیله سالهای زیادی است که ساخته شده اما اخیرا ساخت این وسیله بسیار با کیفیت بیشتری انجام می شود.

جک درب ریموتی دستگاهی محکم و مکانیکی می باشد و روی درب های لولایی پارکینگ و کارگاه ها نصب می شود و باعث می شود افراد بتوانند به راحتی با استفاده از ریموت کنترل درب را باز و بسته کنند. این امکان باعث می شود دیگر برای باز کردن درب پارکینگ از وسیله نقلیه خود فاصله نگیرید و تنها با فشردن یک کلید درب پارکینگ باز می شود.

در این مقاله به بررسی همه چیز درباره جک های پارکینگی و نحوه استفاده از آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

درب ریموت کنترلی (جک پارکینگ) چیست ؟

جک پارکینگی ، درب جک برقی (درب ریموتی) سال‌های زیادی است که تولید می‌شود اما در سال‌های اخیر بازار بهتری پیدا کرده است. تمامی افراد تمایل دارند درب‌های مکان‌های مختلف اعم از منازل، مجتمع‌های مسکونی و یا اداری و غیره را اتوماتیک کنند. درب ریموت کنترلی بهترین پزینه است.

یکی از بهترین نمونه‌های خارجی این وسیله، ساخت ایتالیا است. علاوه بر این نمونه‌های خارجی، نمونه‌های داخلی جک پارکینگی نیز وجود دارد که ساخت ایران بوده و از کیفیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار هستند.این جک ها قابلیت نصب در درب های تک لنگه و دو لنگه با ابعاد، وزن و ترددهای مختلف دارند.

بدین صورت که بازوهای آن ها در یک طرف درب های تک لنگه و دو طرف درب های دو لنگه به عملیات باز شدن راحت درب ها به شما کمک می کند. در نتیجه در این گونه درب ها با فشار دادن دگمه ای به راحتی می توانید درب را به آسانی باز و بسته کنید و دیگر نیازی نیست که برای هر بار باز و بسته کردن درب از ماشین خود پیاده شوید. جک بازویی معمولاً روی درب پارکینگ ها و درب حیات و یا درب ویلا نصب می شوند.

جک پارکینگی چیست

تاریخچه نصب جک‌های درب پارکینگی در ایران:

جک درب پارکینگ یکی از محصولاتی است که در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است، وارد بازار کشورمان شده است. این محصول در گذشته فقط بر روی ساختمان‌های لوکس نصب می‌شد، ولی امروزه برای تمام ساختمان‌ها یک الزام است و هر ساختمانی که ساخته می‌شود، باید درب ریموتی داشته باشد. حال این درب ریموتی می‌خواهد کرکره برقی باشد یا جک برقی. در این پست به بررسی کامل انواع جک های پارکینگی می پردازیم.

مزیت های درب اتوماتیک :

از مزیت‌های بارز درب اتوماتیک و جک پارکینگی این است که دیگر نیازی نیست به طور دستی درب را باز و بسته کنید و این عمل به طور اتوماتیک انجام می‌شود. باعث افزایش رفاه و آسایش به ویژه در روزهای سرد و یا بارانی عدم نیاز به ترک خودرو هنگام ورود و خروج که موجب راحتی افراد ساختمان می گردد.

امروزه افراد بیشتر تمایل دارند که کارها به طور اتوماتیک انجام شود و آن‌ها راحتی بیشتری داشته باشند. درب‌های اتوماتیک این راحتی را برای افراد فراهم می کنند. باعث پیش گیری از باز ماندن درب حیات یا پارکینگ با تنظیم زمان بسته شدن خودکار درب

قیمت مناسب درب اتوماتیک و جک پارکینگی است که باعث شده است استقبال خوبی از آن شود. بنابراین تمام افراد می توانند به راحتی آن را تهیه کنند.

 

اجزای تشکیل دهنده جک درب پارکینگ:

 

  • جک بازویی : جک بازویی درواقع ابزاری برای انتقال نیروی الکتریکی به مکانیکی یا هیدرولیکی می باشد.
  • ریموت کنترل : ریموت کنترل وسیله ارتباطی کاربر با مرکز فرمان می‌با شد که غالبا ۲ ریموت کنترل در پکیج وجود دارد.
  • چشمی : چشمی به دلیل داشتن سیستم مادون قرمز اگر خودرو، عابری یا مانعی در مقابل چشمی حس کند، از باز و بسته شدن درب جلوگیری می‌کند و مانع از صدمه زدن درب به خودرو می شود.
  • مرکز فرمان : همانطور که از اسم آن مشخص می باشد وظیفه فرمان برای باز و بسته شدن و توقف جک‌ها را دارد و در آخر رابط بین ریموت کنترل و جک پارکینگ می‌ باشد.
  •  فلاشر : فلاشر درواقع با علایم و آلارم هشدار دهنده مختلف مانند چشمک زدن، پیام مرکز فرمان را نشان می‌ دهد.

 

تقسییم بندی انواع جک های پارکینگی :

جک های پارکینگ به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از 1.جک های پارکینگ الکترومکانیکی 2. جک های پارکینگ هیدرولیکی

1. .جک های پارکینگ الکترومکانیکی :

این مدل جک ها برای درب های سبک مانند درب ساختمان های مسکونی که نسبت به مکان های عمومی کم تردد هستند مورد استفاده قرار می گیرد. اپراتئرهای این مدل جک ها قیمت پایین ترینسبت به جک های هیدرولیکی دارند و به همین علت بیشتر انتخاب می شود و عمر مفید استفاده از این جک ها 8 تا 10 سال است.

2. جک های پارکینگ هیدرولیکی :

 این نوع جک ها مناسب برای درب های سنگین اماکن پر تردد مثل پارکینگ های عمومی و ادارات است. برای امنیت بیشتر درب های هیدرولیکی و جفت شدن لنگه ها روی هم از قفل برقی استفاده می کنند. به دلیل اینکه این نوع درب ها با فشار هوا و روغن کار می کنند به سرویس و نگهداری کمتری نیاز دارند. این جک ها گران تر از جک های الکترومکانیکی هستند و عمر مفید استفاده از این نوع درب ها 10 تا 15 سال است.

بر اساس کارکردهای مختلف, جک پارکینگی عموما به سه نوع جک پارکینگی ریلی ، جک پارکینگی بازویی ، سکشنال ( زیرسقفی ) تقسیم می شود.

جهت حفاظت از جک پارکینگ چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • چشمی را هراز گاهی تمیز کنید
  • تعویض به موقع باتری ریموت کنترل
  • در تابستان برای چشمی یک سایبان تعبیه کنید (آفتاب به صورت مستقیم به آن نخورد)
  • در زمستان جهت جلوگیری از یخ زدگی موتور درب اتوماتیک را با پشم شیشه بپوشانید
  •  در زمستان تمامی قسمت ها (ریل، غلتک، جک و فنرها) با روغن مناسب روغن کاری کنید
  • به نحوه باز شدن درب ها و صدای آن دقت کنید، در صورت صدای اضافه و خلل در باز و بسته شدن، درب ها تراز نیستند و باید تراز بشوند

تقسیم بندی جک پارکینگی

پارامترهای انتخاب جک درب پارکینگ:

  •  انتخاب جک درب پارکینگ با توجه به وزن درب:

یکی از عواملی که در انتخاب جک درب پارکینگ تاثیرگذار است وزن درب است. باید جکی انتخاب شود که گشتاور تولیدی مناسب جهت جابجا نمودن وزن درب مورد نظر را داشته باشد. با استفاده از فرمول پایین می‌توانید حداقل گشتاور مورد نیاز را بدست آورید. لازم به ذکر است اگر لنگه‌های درب وزن نامتقارن داشته باشند، باید وزن لنگه سنگین‌تر را در فرمول قرار دهید.

وزن هر لنگه درب [کیلوگرم] × ۱۰ = حداقل گشتاور هر بازوی جک پارکینگی [نیوتن/متر]

نکته: بسیاری از فروشندگان غیرآگاه این محصولات به اشتباه عدد مربوط به کورس حرکتی را بعنوان وزن قابل جابجایی اعلام می‌کنند. مثلاً اعلام می‌کنند جک کالیپسو ۴۰۰ وزن ۴۰۰ کیلوگرم را جابجا می‌کند و یا جک پروتکو لیدر ۵ به میزان ۵۰۰ کیلوگرم توان جابجایی دارد. حال اینکه این صحبت‌ها اصلاً پایه و اساس علمی ندارد. به بیان صحیح جک کالیپسو ۴۰۰ کورس حرکتی ۴۰۰ میلیمتر و جک لیدر ۵ کورس حرکتی ۵۰۰ میلیمتر دارد و وزن قابل جابجایی توسط این جک‌ها بصورت مستقیم با گشتاور آنها در ارتباط است.

نکته: اگر درب تک لنگه برای ساختمان نصب شده است، طول و وزن همان یک لنگه را در فرمول‌های بالای قرار می‌دهید و جک درب تک لنگه پارکینگ را انتخاب کنید.

 

  • انتخاب جک پارکینگ با توجه به طول درب:

در ابتدا لازم است با معنی کورس حرکتی جک آشنا شوید. کورس حرکتی یکی از ویژگی‌های اساسی جک پارکینگ است. کورس حرکتی عبارتست از مقدار حرکت شفت جک (میله جک) به سمت داخل و بیرون و یک عدد بر حسب میلیمتر است. مثلاً کورس حرکتی جک ویتو کالیپسو ۴۰۰ به میزان ۴۰۰ میلیمتر است. یعنی شفت جک پارکینگی ویتو کالیپسو حداکثر به میزان ۴۰۰ میلیمتر (۴۰ سانتیمتر) داخل و خارج می‌شود.

حال باید تشخیص داده شود که چه جک‌هایی کورس حرکتی مناسب با درب پارکینگ شما را دارند. با استفاده از فرمول پایین می‌توانید کورس حرکتی مناسب جک پارکینگ را محاسبه کنید. لازم به ذکر است برای درب‌های نامتقارن باید طول لنگه بزرگتر درب در فرمول قرار گیرد.

طول یک لنگه درب [سانتیمتر] + ۵۰ = حداقل کورس حرکتی بازوی جک [میلیمتر]

نکته: بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که هر چقدر جک پارکینگ با کورس حرکتی بیشتر انتخاب نمایند، بهتر است. ولی انتخاب جک پارکینگ با کورس زیاد دو ایراد اساسی دارد:

  1. سرعت جک‌های کورس بلند کمتر است.
  2. قیمت جک‌های کورس بلند بیشتر است.

 

  •  انتخاب جک پارکینگی با توجه به میزان تردد:

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب جک پارکینگی میزان تردد و حداکثر تعداد باز و بسته شدن درب در شبانه روز است. معمولاً شرکت‌های وارد کننده حداکثر تعداد مجاز باز و بسته شدن درب در ساعت را اعلام می‌کنند و یا یک عدد تحت عنوان چرخه کاری (duty-cycle) اعلام می‌کنند که با توجه به آن می‌توانید حداکثر تعداد باز بسته شدن درب در ساعت را بدست آورید. معمولاً و به صورت متوسط یک جک پارکینگ حدود ۱ دقیقه زمان نیاز دارد تا باز شود، خودرو عبور کند و مجدد بسته شود. لذا طبق فرمول می‌توان محاسبه کرد:

حداکثر تعداد تردد مورد نیاز در ساعت [عدد] × ۱٫۶۷ = حداقل چرخه کاری جک duty-cycle [%]

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display