09122570758

 

09122570758

 
جستجو

تفاوت بین خانه هوشمند بیسیم و سیمی

تفاوت بین خانه هوشمند بیسیم و سیمی

بیشتر افراد در خانه هایی زندگی می کنند که مجبورند هر روز کارهای تکراری مانند روشن و خاموش کردن لامپ ها ، آبیاری باغچه و ... را انجام دهند که مهم تر از همه مقدار زیادی انرژی هدر می دادند . اما امروزه با هوشمند سازی خانه ها هم می توان از امکانات و سیستم های هوشمند متعددی برخوردار شد و هم در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی می شود.

 

همانطور که در مقاله های گذشته گفته شد سیستم خانه هوشمند دارای سیستم های متعددی است که با یکدیگر ارتباط دارند و توسط یک سیستم مرکزی که هسته اصلی آن می باشد مدیریت می شوند که در اصل به کل این سیستم BMS گفته می شود.

 

در اصل امکان مدیریت تمامی سرویس ها و برنامه ریزی هر یک برای اهالی خانه چه از راه دور و چه از راه نزدیک وجود دارد و این یکی از مهم ترین مزایای خانه هوشمند است.

 

خانه هوشمند دارای دو نوع بیسیم و با سیم می باشد که ما در اینجا قصد دارین تفاوت این دو را بگوییم که اگر بر سر دوراهی انتخاب این دو مانده اید بهترین گزینه را برای خود برگزینید.

 

نوع اول خانه خوشمند سیمی :

 

در این مدل شما بر روی هر یک از تجهیزاتی که می خواهید کنترل داشته باشید باید یک ارتباط سیمی برقرار شود و نوع سیم با توجه به پروتکل خانه از سیم زوجی تا کابل شبکه و کابل KNX متفاوت است.

برای ارتباط سیمی بین اجزا یک تابلوی مرکزی در نظر گرفته می شود و سیم های فرمان و مابقی تجهیزات داخل آن قرار میگیرد و از هر دستگاهی که شما فرمان صادر کنید این فرمان به تابلو مرکزی رسیده و از تابلو به آن تجهیزات ارسال می شود.

 

برخی از مزایای خانه هوشمند باسیم :

 

1.سرعت عملکرد بالا

2.دقت عملکرد بالا

3.قابلیت نظارت دقیق

4.نگهداری آسان تر تجهیزات

5. ایمن در برابر خطرات احتمالی مانند هک

6. منترل تجهیزات متعدد

 

برخی از معایب خانه هوشمند باسیم :

 

1.زیرساخت پیچیده و سنگین

2.هزینه اجرای بالا

3.جا به جایی دشوار و غیرممکن

4.امکان کنترل تنها از یک مکان

5. عیب یابی دشوار

6.کاربری سخت و پیچیده

7.تجهیزات منحصر به فرد

8. غیر قابل تبدیل به سیستم سنتی

 

خانه هوشمند باسیم

 دوم خانه هوشمند بی سیم :

 

در این مدل از ارتبط بین تجهیزات کنترل به صورت بی سیم انجام می گیرد که متناسب با سیستم پروتکل ارتباطی می تواند IR ، RF، WIFI و ... باشد. برای اجرای این سیستم تجهیزات به صورت مجزا نصب می شوند و سیم کشی مطابق سیستم سنتی می باشد.

 

از طریق ماژول مرکزی می توان فرمان داد که این امر باعث می شود اجرای این سیستم بسیار ساده باشد و زیرساخت سخت و پیچیده ای نیاز نداشته باشد و در اصل در همان سیم کشی سنتی قابل اجراست و حتی می توان با جا به جایی کلید پریزها دستی با لمسی آن را از حالت سنتی خارج کرد و به خانه هوشمند تبدیل کرد. که این امر باعث استقبال خوبی از طرف مردم شده است.

 

معیابب خانه هوشمند بی سیم :

 

1.دقت پایین تر دستورات

2.تجهیزات کمتر

3. محدود به فصله

4.در معرض خطر هک شدن

5.بررسی مداوم عمر باطری های بی سیم

6.امکان اختلال در سیگنال ها

7.در معرض قرار گرفتن افراد خانواده به امواج الکترومغناطیسی

8. شلوغی زیاد فرکانس زیرا این فرکانس برای مودم ها ، اینترنت گوشی موبایل و ... استفاده می شود.

 

مزایای خانه هوشمند بی سیم :

 

1.اجرای سریع و ساده

2.هزینه بسیار پایین

3. عیب یابی ساده و تعمیرات سریع

4.اضافه کردن پله ای تجهیزات

5. کارکرد ساده

 

خانه هوشمند بی سیم و یا باسیم :

 

هر یک از سیستم های بی سیم و با سیم برای مکان های خاصی مناسب هستند به همین دلیل نمی توان گفت سیستم بی سیم بهتر است یا با سیم زیرا هر یک از این سیستم ها در مکان ها و خانه های خاصی کاربرد دارند.

 

می توان گفت سیستم با سیم برای خانه هایی مناسب است که در حال ساخت باشد تا بتوان برای جایگذاری کابل هایی که بین سیستم مدیریت ساختمان هوشمند و سیستم های هوشمند ارتباط برقرار می کنند یک تابلو برق بزرگ تعبیه کرد.

 

این را نیز بدانید که یکی از مزایای خانه هوشمند با سیم این است که در سیستم قطعی به وجود نمی آید و ارتباط بین سیستم ها به خوبی برقرار می شود.

 

اما سیستم های بی سیم برای مکان هایی مناسب است که به طور کامل ساخته شده اند و دیگر نمی توان آن ها را تخریب کرد و سیم کشی و تابلو برق سنتی را تغییر داد. البته خانه هوشمند بی سیم دارای مزایای متعددی است که در بالا به آن اشاره شد.

 

همانطور که گفته شد سیستم باسیم قطعی ندارد پس بهتر است اگر در حال ساختن خانه ای جدید هستید از همان ابتدا از سیستم با سیم در آن استفاده کنید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display