09122570758

 

09122570758

 
جستجو

مقایسه ساختمان های هوشمند در ایران و جهان

مقایسه ساختمان های هوشمند در ایران و جهان

اولین پیدایش هوشمندسازی ساختمان در جهان در اواخر سال ۱۹۶۰ به وجود آمد . البته خانه هوشمند در آن زمان با چیزی که الان می بینیم کاملا متفاوت بوده و پیدایش تجهیزاتی که باعث رفاه و آسایش انسان ها می شود این مفهوم را تغییر داده است.

اولین خانه هوشمند در جهان برای که بود؟

اولین خانه هوشمند جهان مختص به بیل گیتس مالک ماکروسافت می باشد. او در کتاب خود تمامی امکانات خانه خود را توصیف کرده است. این خانه در کنار دریاچه واشینگتن واقع شده است و ۶۱۰۰ متر مربع نیز مساحت دارد.

در آن زمان امکاناتی که خانه او داشت برای مردم مثل یک رویا بود در حالی که الان نیز تعداد معدودی از این امکانات بهره مند می باشند. نکته جالبی که در این خانه وجود داشت این بود که او سعی داشت تمامی این موارد را مخفی نگه دارد تا فضای سنتی خانه خراب نشود.

سن هوشمندسازی در ساختمان های ایران چقدر است؟

تقریبا می توان گفت که نزدیک به یک دهه است که در ایران نیز با خانه های هوشمند روبه رو هستیم. این خانه ها روز به روز پیشرفت کرده اند و شکل امروزی تری به خود گرفته اند و خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده اند. همچنین شاهد آن هستیم که استقبال از این خانه ها روز به روز رو به افزایش می باشد.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند خانه ای است که میان تمام تجهیزاتش ارتباط گسترده ای برقرار می باشد. همچنین امکان برقراری ارتباط و کنترل مصرف کننده ها از هر مکان و زمانی برقرار است.

در خانه های هوشمند از یک کنترلر مرکزی استفاده می شود که ارتباط بین تمامی تجهیزات و سنسورها را برقرار می کند.

پروتکل های ارتباطی خانه های هوشمند جهان :

در خانه های هوشمند از پروتکل های متنوعی استفاده می شود.  تولید کنندگان تجهیزات هوشمند ساختمان از پروتکل های متنوعی برای ارتباط بین دستگاه ها استفاده می کنند. برخی از پروتکل ها اختصاصی برای یک تولید کننده اند و برخی دیگر حالت عمومی تر دارند.

در اصل پروتکل زبان ارتباط تجهیزات می باشد و تجهیزاتی که پروتکل مشترک دارند می توانند با یکدیگر ارتباط بگیرند. و این باعث می شود تا کاربران تجهیزات متنوع تری را بتوانند خریداری کنند.

پر کاربرد ترین پروتکل ها در خانه های هوشمند عبارتند از :

1.پروتکل knx

2.پروتکل mod-bus

3.پروتکل Z-wave

4.پروتکل S-bus

پروتکل خانه های هوشمند در ایران چگونه است؟

شرکت های پروتکل در ایران به دو دسته تولید کننده و وارد کننده تقسیم می شوند. وارد کنندگان بیشتر محصولات ساخت چین و تعداد محدودی اروپایی را وارد بازار ایران می کند. که معمولا این تجهیزات از پروتکل های ذکر شده در بالا پیروی می کنند.

اما تجهیزاتی که در داخل تولید می شوند نیز دو نوع پروتکل ایرانی و بین المللی دارند. پروتکل های mod-bus و s-bus بیشترین طرفدار را دارد. اما تجهیزاتی که از پروتکل اختصاصی استفاده می کنند معمولا قابل تجمیع با تولیدات سایر تولیدکننگان نیستند.

خانه های هوشمند ایران و جهان چه امکاناتی ارایه می دهند ؟

جدا از پروتکل تقریبا امکانات ارائه شده در خانه های هوشمند یکسان می باشد. خانه های هوشمند جهان امکانات زیر را دارا می باشند:

1.کنترل سیستم روشنایی

2.کنترل تجهیزات الکتریکی

3.کنترل سرمایش و گرمایش

4.کنترل درب ورودی پارکینگ

5.کنترل سیستم امنیتی

6.کنترل شیرهای اصلی آب و گاز

7.کنترل آبیاری

8.و ...

تمام موارد بالا در خانه های هوشمند ایرانی نیز قابل اجراست. علاوه بر تجهیزاتی که شرکت های وارد کننده ، وارد می کنند و در خانه نصب می شود تجهیزات تولید داخل نیز برای هوشمندسازی مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت های خانه های هوشمند در ایران و جهان :

1.دستیار صوتی :

در تجهیزات خارجی نمونه هایی وجود دارد که از طریق دستیار صوتی قابل کنترل می باشد. این دستیار صوتی بسیار جذاب است اما تمام تجهیزات این قابلیت را ندارند اما در محصولات جدید خارجی این امکان دیده می شود. شرکت های ایرانی نیز در حال تحقیق برای برقراری ارتباط با دستیار صوتی می باشند.

2.تجمیع دوربین و خانه هوشمند :

برخی از شرکت های بزرگ اقدام به ترکیب دوربین و سیستم خانه هوشمند کرده اند که این قابلیت توسط همه شرکت های هوشمندسازی ارائه نمی شود. تجمیع دوربین و خانه هوشمند نیاز به زیرساخت های عظیمی دارد که بسیاری از شرکت ها قادر به انجام آن نیستند.

 

کلام آخر :

با توجه به مطالبی که در بالا اشاره شد تفاوت اصلی بین خانه های هوشمند در ایران و خارج امکان تطبیق آنها با تجهیزات خارجی می باشد. البته مهم ترین عامل انتخاب تجهیزات هوشمند علاوه بر نیاز کاربر ، قیمت آن نیز می باشد. قیمت محصولات خارجی چندین برابر محصولات داخلی است در صورتی که ما در استفاده از بسیاری از تجهیزات نیاز به محصولات خارجی داریم چون مشابه ایرانی در آن وجود ندارد.

به همین دلیل شاید هوشمندسازی خانه ها در ایران گران تمام شود اما به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی باعث شده است که دولت دست به کار شده و تا جایی که امکان دارد هزینه های ساخت خانه هوشمند را پایین بیاورند.

شاید ساخت و تجهیز کردن خانه خود با تجهیزات هوشمند در ابتدا برایتان هزینه بر باشد اما با گذشت زمان و صرفه جویی چشمگیر در مصرف انرژی این هزینه ها جبران می شود و به گونه ای سرمایه گذاری محسوب می گردد.

شما می توانید برای هوشمندسازی خانه خود با ما در ارتباط باشید مشاورین ما شما را راهنمایی می کنند و بر اساس بودجه تعیین شده از طرف شما بهترین امکانات را در اختیار شما قرار میدهند.شما بودجه خود را به ما اعلام کنید ما بر اساس آن و بر اساس اولویت های موجود در استفاده از تجهیزات شما را راهنمایی می کنیم. با ما در تماس باشید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display