09122570758

 

09122570758

 
جستجو

قطعات و اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگی

قطعات و اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگی

در این مقاله از سایت تسنیم بی ام سی به بررسی تک تک قطعات و اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگی می پردازیم. برای شناخت کامل چگونگی کارکردن جک پارکینگی و چگونگی وجود کیفیت در آن لازم است که قطعات آن را بشناسید که ما به شما کمک خواهیم کرد. همراه ما باشید. و نظرات , سئوالات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

جک پارکینگ چیست؟

جک پارکینگ به دلیل بازار کار خوبی که دارد بسیار فراگیر می باشد. این تکنولوژی در بسیاری موارد استفاده می شود. با توانایی منحصر به فردی که این جک ها دارا می باشند، قابلیت نصب در درب های تک لنگه و دو لنگه را با ابعاد، وزن و ترددهای مختلف دارند.

بدین معنی که بازوهای آن ها در یک طرف درب های تک لنگه و دو طرف درب های دولنگه به عملیات باز شدن راحت درب ها کمک خواهد کرد.

انواع جک های برقی یا پارکینگی :

با گذشت زمان، و پس از اختراع اولین جک ، این اختراع در طرح ها و مدل های مختلف تولید شدند. که این تنوع به نوعی بستگی به محل استفاده از درب های اتوماتیک دارد. ممکن است برای یک ساختمان خانگی باشد که رفت و آمد چندانی ندارد. یا برای یک پارکینگ سازمان پر رفت و آمد و شلوغ. از این رو در پایین انواع جک برقی را توضیح می دهیم تا اگر خواستید به سراغ  دوره آموزش نصب جک برقی بروید با انواع آن آشنایی داشته باشید.

  • 1- نوعی از جک ها وجود دارد که بیشتر برای باز کردن درب های کشویی از آن استفاده می شود.
  • 2- جک های پنوماتیک : این نوع جک ها از قدیمی ترین انواع جک های اتوماتیک می باشد و تنها سیستم دارای کنترل سرعت می باشد.
  • 3- جک های هیدرولیکی : این نوع از جک ها در اماکن شلوغ و پر رفت وآمد استفاده می شود و همچنین برای درب های سنگین نیز بسیار مناسب می باشد.
  • 4- جک های الکترومکانیکی : این جک ها عموما در درب های واحد های مسکونی و کم تردد استفاده میشود و بیشتر برای درب های سبک مورد استفاده قرار میگیرند.

اجزای جک پارکینگی 

یک جک پارکینگ از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

  • 1. ریموت
  • 2. مدار فرمان
  • 3. ریموت کنترل
  • 4. لامپ چشمک زن
  • 5. چشمی مادون قرمز
  • 6. تکیه گاه های دو بازو
  • 7. یک جفت جک و قفل خلاص کننده

بررسی ساختار و اجزای موتور انواع جک های پارکینگی :

1- ساختار جک پنوماتیکی

جک های پنوماتیکی از آنجایی که در هنگام باز و بسته کردن درب از هیچ موتوری استفاده نمی کند پس هنگام باز و بسته کردن درب بسیار بی سر و صدا عمل می کند. فقط زمانی که باد کمپرسور خالی شود، برای شارژ باد سر و صدا ایجاد می شود که به همین علت کمپرسور را داخل تابلو نصب میکنند تا این مشکل حل شود.

جک پنوماتیکی دارای قدرت کمی هستند. تقریبا هر لنگه در به وزن ۲۵۰ کیلوگرم قدرت دارند، ولی در عوض توانایی باز و بسته شدن در تعداد خیلی زیاد را در شبانه روز دارند. بزرگ ترین ضعف آنها این است که نمی توانیم برنامه ریزی هایی نظیر کنترل سرعت ، ترمز ،برنامه کاربرد سنسور ها،تنظیم قدرت موتور و. .. را در آنها انجام دهیم.

یک سیستم درب پنوماتیکی علاوه بر جک از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است:

  • کمپرسور هوا
  • شیر پنوماتیکی برقی
  • سه راهی
  • بازوهای جک
  • قفل بادی

2- موتور جک درب اتوماتیک بازویی

درب اتوماتیک جزو درب هایی است که به صورت هوشمند باز و بسته می شوند. از این درب ها برای سهولت تردد و امنیت در پارکینگ ها استفاده می شود.

عضو اصلی در ساخت درب پارکینگ اتوماتیک جک ها می باشند. جک های مورد استفاده در درب پارکینگ از مواد ، متریال و قطعات و موتور های مختلفی ساخته شده اند و در بازار عرضه می شوند .  برای انتخاب بهترین جک درب پارکینگ نکته مهم ساختار موتور آن است که باید به آن توجه شود.

3- ساختار موتور جک هیدرولیکی

مایعات تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود.

بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی ، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود.

جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود.

جک های هیدرولیکی برای ترددهای زیاد و درب های با وزن بالا استفاده می شود و یک برتری منحصر به فرد دارد آن هم این که در شهرهای سردسیری که جک های دیگر برای کارکرد مناسب مشکل دارند این جک که از روغن استفاده میکند بدون هیچ تغییر در عملکرد به کار خود ادامه می دهد، و تنها یک نوع ۲۲۰ ولت دارد. ایمنی درب های اتوماتیک هیدرولیکی بسیار بالاست و این سیستم در برابر فشار مقاوم است و اگر با قفل برقی همراه شود درصد نفوذ پذیری را برای افرادی که ریموت کنترل ندارند را به تقریبا صفر می رساند.

4- ساختار موتور جک الکترومکانیکی

جک های الکترو مکانیک در واقع همان سیستم گیربکس مکانیکی میباشد که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند. مکانیزم حرکت این جک های بازویی رتو و چرخ دنده میباشد، رتور که داخل استاتور قرار دارد با خاصیت مغناطیسی حرکت میکند و چرخ دنده را میچرخاند.

چرخ دنده می تواند از جنس برنجی و یا پلاستیکی باشد .چرخ دنده هم که به شفت گیربکس متصل است حرکت چرخشی را به میل ماردان منتقل میکند و آن را میچرخاند.میل ماردان مانند یک پیچ بزرگ عمل میکند و مهره ماردان را که مانند یک مهره بزرگ ولی ثابت( برون چرخش) است را به جلو و یا عقب میراند .

شفت استیل جک نیز که متصل به مهره ماردان است با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان حرکت کرده و درب را باز و بسته میکند.

معرفی اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگی :

دانستن این که یک جک برقی از چه اجزایی تشکیل می شود می تواند دید کسانی را که دنبال آموزش نصب آن به صورت حرفه ای هستند را باز کند. کمی در اینجا باید محتاط عمل کرد. زیرا از دو جنبه می توان به قضیه نگاه کرد.

یکی این که جک های برقی را در اصطلاح کلیه وسایلی بدانیم که باعث باز شدن اتوماتیک درب میشوند. در این صورت مدار فرمان، چشمی، چراغ چشمک زن و بازویی جک جزئی از آن می شوند.

دید دیگر این است که جک برقی را به صورت بازویی درب اتوماتیک در نظر بگیریم در این صورت قضیه فرق می کند و باید ریز تر نگاه کنیم. در این حالت یک بازویی جک برقی از سه جزء اصلی بلبرینگ ها، چرخ دنده ها و البته مهم ترین جزء آن یعنی موتور الکتریکی.

دنده برنجی

1- دنده برنجی جک درب پارکینگ :

چرخ دنده‌ها قطعاتی هستند که برای انتقال یا تغییر جهت نیرو بین دو محور به کار می‌روند. روی محیط چرخ دنده، دندانه‌هایی با فاصله مساوی ایجاد شده است. این دندانه‌ها پس از درگیر شدن با دندانه‌های چرخ دنده مجاور، نیرو را بین یکدیگر منتقل می‌کنند.

رتور که داخل استاتور قرار دارد با خاصیت مغناطیسی حرکت میکند و چرخ دنده را که میتواند برنجی ویا پلاستیکی باشد میچرخاند .چرخ دنده هم که به شفت گیربکس متصل است حرکت چرخشی را به میل ماردان منتقل میکند و ان را میچرخاند.میل ماردان هم مانند یک پیچ بزرگ عمل میکند و مهره ماردان را که ان هم مانند یک مهره بزرگ ولی ثابت( برون چرخش)است را به جلو ویا عقب میراند .

شفت استیل جک نیز که متصل به مهره ماردان است.با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان حرکت کرده و درب را باز و بسته میکند.

استاتور ( سیم پیچ (

2- استاتور  (سیم پیچ) :

استاتور جک پارکینگ  قسمت ثابت موتور است .استاتور از چند لایه فلزی ساخته شده که به شکل یک استوانه توخالی بهم وصل شده اند.

شیارهایی روی ورقه ها وجود دارند و سیم پیچ هایی درون این شیار ها جاسازی می شوند.به هر کدام از سیم پیچ ها کلاف هم گفته می شود.

نقش استاتور برای تولید میدان مغناطیسی و پشتیبانی مکانیکی موتور است. استاتور موتور از هسته استاتور، سیم پیچ استاتور و قاب تشکیل شده است. سیم پیچ استاتور در هسته استاتور تعبیه شده و نیروی الکترومغناطیسی القا شده را هنگامی که جریان از طریق هسته استاتور برای رسیدن به تبدیل انرژی انرژی تولید می شود تولید می کند.

استاتور از چندین قطعه باریک آلومنیوم یا آهن سبک ساخته شده است. این قطعات بصورت یک سیلندر تو خالی به هم منگنه و محکم شده اند(هسته استاتور) با شیارهایی که در شکا یک نشان داده شده اند.

سیم پیچهایی از سیم روکش دار در این شیارها جاسازی شده اند.هر گروه پیچه با هسته ای که آن را فرا گرفته یک آهنربای مغناطیسی (با دو پل) را برای کار کردن با تغذیه AC شکل می دهد.

تعداد قطبهای یک موتور القایی AC به اتصال درونی پیچه های استاتوربستگی دارد.پیچه های استاتور مستقیما به منبع انرژی متصل اند.آنها به صورتی متصل اند که با برقراری تغذیه AC یک میدان مغناطیسی چرخنده تولید می شود.

میل ماردین

3- میل ماردان :

میل ماردان میله ای مارپیچ است که به گیربکس جک پارکینگ متصل میشود و حرکت چرخشی موتور را به رفت و برگشت تبدیل میکند. این قطعه به شفت جک پارکینگ متصل است وپیستون جک را حرکت میدهد.

رتور جک پارکینگ

4- رتور جک پارکینگ :

روتور یا چرخانه به بخش متحرک موتورهای الکتریکی یا ژنراتورهای برقی میگویند.این چرخانه از هسته ای چند تکه و استوانه ای که محوری دارای شکاف های موازی برای در بر گرفتن رساناهای مورد نیازش را دارد استفاده میکند. هر شکاف میله ای است از جنس مس یا آلومینیوم و یا آلیاژی از فلزات . انتهای این میله ها همواره به وسیله پیچه هایی اتصال کوتاه است.

انتهای رتور جک پارکینگ قسمتی بصورت مارپیچ وجود دارد که حرکت رتور را به چرخ دنده برنجی منتقل میکند.اصولا جنس رتور باید از دنده برنجی سخت تر باشد تا در طول زمان دنده برنجی از بین برود ولی رتور سالم بماند و در هنگام تعمیر جک پارکینگ فقط چرخ دنده تعویض شود تا هزینه تعمیر کاهش یابد.

برای اطلاع از مزایای جک پارکینگی به مقاله مربوطه مراجعه نمایید. 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display